Çin’in yerli uçağının ilk yurt dışı teslimatı yapıldı
Xinhua’nın haberine göre China Commercial Aircraft Company (COMAC) tarafından üretilen uçaklardan biri Endonezyalı havayolu TransNusa’ya teslim edildi.
Teslimatla birlikte Çin’in ürettiği bir yolcu uçağı ilk kez dış pazara giriş yaptı.
ARJ21 bölgesel yolcu uçağının ilk test uçuşu 2008 yılında yapılmış ve uçuşa uygunluğu 2014 yılı sonunda tescillenmiştir.
Boeing’in bağlı kuruluşu McDonnell Douglas’ın Çin’deki “MD-80” ve “MD-90” tipi uçaklarının lisanslı montajı tarafından üretilen uçak, 78 ila 95 yolcu taşıma kapasitesine sahip.
3 bin 700 kilometreye kadar seyahat edebilen kısa ara yolcu uçağı, alpin dağlık bölgelerde ve yaylalarda uçabiliyor ve farklı havalimanı koşullarında kullanılabiliyor.
Çin’de yaklaşık 100 ARJ21 uçağı bugüne kadar 100’den fazla şehirde 300 rotada 5,6 milyondan fazla yolcu taşıdı.
C919’un ilk teslimatı yapıldı
Çin’in ilk yerli üretim dar gövde yolcu uçağı C919’un ilk teslimatı 9 Aralık’ta China Eastern havayoluna yapıldı.
“Boeing 737” ve “Airbus 320” muadili olarak tasarlanan yolcu uçaklarının 2023 yılından itibaren iç hatlarda ticari uçuşlarda kullanılması planlanıyor.
COMAC tarafından geliştirilen tek koridorlu dar gövdeli uçak, 156 ile 168 arasında yolcu taşıyabiliyor.
İlk test uçuşunu 14 Mayıs’ta gerçekleştiren model, uçuşa uygunluğunu tescilleyen “tip lisansı”nı 30 Eylül’de, üretim lisansını ise 30 Kasım’da aldı.
C919’un jet motoru ve kontrol yazılımı gibi kritik bileşenleri General Electric ve Honeywell gibi ABD şirketleri tarafından üretildiği için tamamen yerli değil.
Bir sonraki aşamada COMAC, United Aircraft Corporation of Russia (UAC) ile ortaklaşa “CR929” adı verilen 250 ila 320 yolcu kapasiteli geniş gövdeli bir yolcu uçağı geliştirmeyi planlıyor.
Çin, yerli üretim yolcu uçakları ile ABD Boeing ve Avrupalı Airbus şirketlerinin hakim olduğu küresel yolcu uçağı pazarında pay sahibi olmayı hedefliyor.